Follow Me

Close

Vakken

De bachelor Communicatiemanagement op de Arteveldehogeschool is verspreid over drie jaar. Elk jaar houdt eenzelfde structuur in. De nadruk ligt -natuurlijk- op de communicatievakken.

Je start in het eerste jaar met een algemene basis over de verschillende gebieden van communicatie die je in de volgende jaren verder uitdiept. Ook talen zijn je hele opleiding lang zeer belangrijk. Daarnaast krijg je nog enkele algemene theorievakken, die een brede basis geven. Als leuk extraatje word je op Artevelde ook digitaal goed opgeleid en leer je niet alleen met woorden maar ook met beelden omgaan. Om het plaatje af te maken worden de studenten ook op professioneel vlak gecoacht. Benieuwd naar hoe we dat invullen?

Vanaf volgend jaar zal het curriculum van de opleiding communicatiemanagement veranderen. De nadruk wordt nog meer gelegd op praktijk: denk maar aan levensechte praktijkcases, gastsprekers en bedrijfsbezoeken.

Hoe ziet het eerste jaar er precies uit?

Schermafbeelding 2017-03-02 om 11.21.09

Communication Context

In het begin van het eerste jaar word je ondergedompeld in ‘Communication Context’. We geven jou een realistisch beeld van het werkveld binnen de tak ‘communicatie’ door je hier actief mee in contact te brengen. We bieden dus veel meer aan dan een campusgebonden onderwijs.

Fundamentals

Vervolgens wordt de leerstof ingekapseld in geïntegreerde communicatieprojecten (ICP’s) waarin je in groep een bepaalde opdracht afwerkt. Deze projecten worden voorafgegaan door de ‘Fundamentals’, waar je alle kennis krijgt die je nodig hebt om de projecten goed te kunnen uitvoeren. Het gaat vooral om communicatie-inhouden, maar ook vakken zoals media & maatschappij, visuele communicatie, mondiaal burgerschap… Alles dat in functie is van de projecten. Deze Fundamentals zijn een mix van hoorcolleges, speciale ‘Fundamentals days’ met veel gastlectoren uit het werkveld en blended learning.

Integrated communication project

Tijdens de geïntegreerde communicatieprojecten (ICP) pas je de theorie toe, uiteraard onder begeleiding van ervaren docenten. Zo ondervind je al heel snel wat een communicatiemanager allemaal moet doen.

De projecten zelf zijn divers zodat alle aspecten van communicatie aan bod komen. In het eerste jaar hebben we de projecten ‘Create’, ‘Research’ en ‘Concept’.

My Space

Binnen ‘My Space’ krijg je de kans om je individueel te ontplooien. Hier voer je communicatieopdrachten uit en bouw je een persoonlijk, creatief portfolio op. We voorzien jou van een coaching op maat; zowel inhoudelijk als op het vlak van zelfmanagement, probleemoplossend vermogen en creativiteit.

Just in Time

Tijdens de ICP’s en de les ‘My Space’ worden er nog gespecialiseerde inhouden gegeven, net op het moment dat je ze nodig hebt, ‘Just in Time’: we noemen ze dan ook de JiT-lessen. Denk dan bijvoorbeeld aan Adobe Photoshop en InDesign, waarbij je uitgedaagd wordt iets visueels te creëren.

De leerinhouden worden heel divers aangeboden: hoorcolleges, workshops, blended learning, coaching…

Talen

Je krijgt een breed pakket aan talen (Nederlands, Frans, en Engels), die aangeleerd worden vanuit een communicatiecontext. Ook in de projecten zullen de verschillende talen geïntegreerd worden.

Maatschappij en organisatie

Hier voorzien we in het eerste jaar vakken zoals consumentenpsychologie, sociologie, economie, historische inzichten en actualiteit. Die zullen de brede blik ontwikkelen die je nodig hebt om de communicatieomgeving goed te kunnen doorgronden en om de snel veranderende wereld beter te kunnen vatten.

Choices

Vanaf het eerste jaar krijg je de kans om jezelf te profileren door je talenten te ontwikkelen. In de ‘Choices’ kan je kiezen tussen verschillende domeinen waarin je je verder wil verdiepen.

Wat volgt in het tweede en het derde jaar?

Aan de invulling van deze jaren wordt momenteel volop gewerkt. Het staat wel vast dat je vanaf het tweede jaar nog dieper ingaat op de vele aspecten van communicatie en uitgroeit tot een allround communicatieprofessional. De geïntegreerde projecten worden talrijker en diepgaander.

Na het eerste jaar ga je ook al eens aan de slag met een echte opdrachtgever. Gastsprekers en bedrijfsbezoeken geven je nog een grotere kijk op het werkveld. De kroon op het werk wordt je bachelorproef en je stage.