Twee beauty-schandalen in één maand


2017 lijkt wel het jaar waar multinationals zich zwaar mispakken aan hun campagnes. Na de mislukte campagne van Pepsi en Dove gaat ook Nivea helemaal de mist in. Zijn laatste campagne was bedoeld voor de Afrikaanse markt, maar Nivea miste volledig zijn doel.

Racistisch?

nv1

De campagne in kwestie was voor de bodylotion uit het gamma “Natural fairness”. In het filmpje kunnen we zien dat voormalig miss Nigeria, Omowunmi Akinnifesi, de bodylotion gebruikt. Eenmaal ze de bodylotion aangebracht heeft, licht haar huid op en zegt ze “now I have visibly fairer skin, making me feel younger”.

Mocht u nog niet volledig overtuigd zijn dat hier sprake is van racisme, de tagline van de campagne is “Visibly lightens” (zichtbaar verlicht). O ja, they just did that.

Bekijk het filmpje Bekijk het filmpje hier.

Storm van kritiek

De multinational kreeg al heel wat kritiek te verduren, maar ondanks de vele eisen om de spot op sociale media te schrappen, heeft Nivea geen plannen daaromtrent. De enige reactie die het merk tot nu toe heeft gegeven, was een verklaring: ze wilden op geen enkele manier een iemands noden of voorkeuren in huidverzorging verheerlijken of afwijzen. Het was nooit de opzet om zijn klanten te beledigen.

Het is niet de eerste keer dat Nivea beschuldigd wordt van racisme. In het voorjaar van 2017 kreeg het ook heel wat kritiek op zijn “white is purity” campagne.

Racist-Dove-ad-640x360

Nivea is niet alleen

Maar het ergst van allemaal is dat Dove, de grote concurrent van Nivea, enkele weken geleden om dezelfde reden onder het vuur lag. In zijn laatste campagne veranderen drie vrouwen in elkaar, door middel van huidkleurige T-shirts. Op zich een heel goede advertentie dat diverse huidskleuren ondersteunt. Maar heel veel mensen interpreteerden het alsof je je “vuile”, “zwarte” huidskleur eraf kunt wassen met het nieuwe product. Dat kwam omdat dit de enige foto was die op het internet rondging, waar de zwarte vrouw in de blanke vrouw transformeert. Ook al was deze commentaar niet volledig terecht, aangezien de blanke vrouw ook weer in een Aziatische vrouw verandert. Toch kreeg Dove wereldwijd heel wat kritiek te verduren.

Je zou dan toch denken dat Nivea, zich hier kon op voorbereiden om nooit dezelfde situatie mee te maken?

 

Zoek de zeven verschillen

Het grote verschil tussen Dove en Nivea is dat Dove meteen de campagne offline heeft gehaald en via Twitter zijn excuses heeft aangeboden. Dove begreep zijn fout en heeft zijn verantwoordelijkheid genomen. Ondanks dat Nivea enkel een verklaring heeft gegeven en voor de rest geen verdere acties heeft ondernomen, lijkt het toch dat de media een groter probleem hadden met Dove. Dat komt omdat Dove al meer dan 13 jaar staat voor zijn Real Beauty campagnes. Het merk gebruikte steeds realistische modellen, en was heel innoverend door zijn typische campagnes vol diversiteit. Net door zichzelf zo tegengesproken te hebben, kan het Dove weleens duurder komen te staan dan Nivea.

Blogpost geschreven door Paulien Eeckels

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *