Throwback Thursday with a touch of Queen B


Throwback Thursday with a touch of Queen B

formation

Als je niet weet waar Beyoncé zich de laatste tijd mee bezighoudt, dan leefde je de voorbije maanden waarschijnlijk onder een steen. ‘Lemonade’ associeert de helft van de wereldbevolking al lang niet meer met een citroen. Termen als Ivy Park en Formation kunnen je niet onbekend zijn.

Queen B heeft haar imperium natuurlijk niet vanuit het niets opgebouwd. Er schuilt een heel team van strategen achter haar personal brand. Haar aanwezigheid op de Super Bowl enkele maanden geleden was dan ook een goed doordachte zet. Het maakte deel uit van een 6-step launch model, dat we  verder even toelichten.

STAP 1: TEASER

Queen B dropt de dag voor de Super Bowl haar nieuwe song Formation met bijhorende clip op het internet. De dag erna geeft ze de wereld een eerste live-versie voorgeschoteld tijdens de Super Bowl samen met Coldplay. Beide dagen wordt er enorm veel gedeeld en gepraat over B op social media door de innovators. Dat zijn een groep mensen die steeds alles vers van de pers willen weten.

STAP 2: TIMING

Beyonce selecteert een event dat relevant is voor haar doelgroep, namelijk de Super Bowl. Heel Amerika zit aan het scherm gekluisterd, niemand kan het evenement negeren en zo blijft ook haar performance zeker niet onopgemerkt.coldplay

STAP 3: MULTIPLIERS

Om ervoor te zorgen dat de bal aan het rollen gaat, gebruik je best verschillende kanalen en content dragers. Een multi-platform aanpak zorgt voor een breder bereik. Beyoncé communiceerde op Twitter, Facebook en Instagram, maar liet ook de radio en tv meespelen. De boodschap kan zich op die manier alleen maar vermenigvuldigen.

STAP 4: ENGAGEMENT

Bij de vierde stap gaat het er vooral om om mensen geëngageerd te houden, zowel tijdens het voor- als natraject. Vertel wat er achter de schermen is gebeurd. “Intimacy = Give your audience a reason to feel connected to your release, movement, or campaign by making it personal!” Daarnaast geeft Beyoncé enkele backstage beelden van haar clip ‘Formation’ vrij.

STAP 5: CO-BRANDING

Werk samen met andere merken voor een breder bereik en meer “exposure”. Het is belangrijk dat je je co-brands kiest aan de hand van je doelgroep. “Seeking out partnerships with brands is a great way to boost exposure and collaborate in creative ways”. In het geval van Beyonce was een samenwerking met Coldplay en Bruno Mars de perfecte keuze.

STAP 6: FEED THE BEAST

Praat en Slay on Social. Het is belangrijk dat je voor, tijdens en na de campagne weet waar de conversatie over jouw merk doorgaat. “Social media is a great place to gut-check your assumptions about what your audience will respond to. If you’re striking a chord, the people will tell you”. Twitter ontplofte na Beyoncé’s performance én wanneer ze onverwachts LEMONADE op de wereld losliet. De sociale media-wereld ontplofte als het ware!

Een kleine teleurstelling dus dat de hele wereld rond Beyoncé niet zo spontaan en glamorous is als we dachten. Al zouden al die technieken ons koud laten, als Queen B en haar fabulous ass niet in het spel waren. SLAY.

 

 

YOU MIGHT ALSO LIKE

william-iven-11247-min
Overleef een stage dankzij de Goesthink-survivalgids
April 15, 2017
Alison
Fashion @Artevelde
April 07, 2017
17453731_10210887538737917_1808019319_o
De cases, wablieft?
March 27, 2017
kari-shea-226153-min
Communicatiemanagement op kot
March 23, 2017
corinne-kutz-211251
FREE WIFI HOTSPOTS IN GENT
March 15, 2017
KAFFEE DE PLANCK
Hotspots rond Kantienberg
March 06, 2017
alisa-anton-70365-min
OEPS, weer te laat?!
March 03, 2017
GLENN DIERICKX
Blogger of the Month: Glenn Dierickx
February 24, 2017
identyfying_skills_needs_360x240
7 skills waarmee je als communicatiemanager kunt uitpakken
November 03, 2016

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *