Eurosong: een speeltuin voor geomarketing


Eurosong: een speeltuin voor geomarketing

Het Eurovision Song Contest – de extravagante liedjeswedstrijd die elk jaar voor spanning en gelach zorgt in de huiskamer. 42 landen zullen deze week hun best doen om hun act naar de grote finale te sturen. En vóór het optreden mag elk land zichzelf voorstellen met een filmpje. Eurosong is hét feest voor mensen die houden van gekke kledij, vreemde dansjes, én geomarketing.

De link tussen Eurosong en geomarketing?

Geowat? Geomarketing. Naast producten kunnen ook landen, steden en regio’s zichzelf verkopen aan het grote publiek. Het doel is dan om aan een goeie reputatie te werken en aantrekkelijk te worden voor toeristen. Zoek maar eens op Facebook, misschien heeft jouw streek of gemeente wel een pagina. Dat is een mooi voorbeeld van geomarketing. Dankzij de voorstelfilmpjes van elk land vormt Eurosong het ideale kanaal voor een portie nationale geomarketing.

Stockholm maakt zich klaarScreen Shot 2016-05-11 at 13.56.06

De show speelt zich af in het land van de vorige winnaar. Dit jaar: Stockholm, Zweden. Internationale pers verwelkomen en ervoor zorgen dat jouw land er goed uitkomt op tv én sociale media is niet simpel. Stockholm is dan ook op elk platform aanwezig: Facebook, Twitter, Instagram en Snapchat. Daar tonen ze hoe de stad zich voorbereidt op de komst van talloze fotografen, filmploegen en fans. The hype is real.

“It’s great to see things coming together now, to see the first delegations exploring our beautiful city, to see the press at work and to show the EuroClub, which we are very proud of.”- Jesper Ackinger, projectmanager in Stockholm

Visitekaartje van Europa

Vorig jaar mocht Australië uitzonderlijk deelnemen aan Eurosong. Een vriendelijk gebaar of een slimme publicitaire zet? Ongetwijfeld dat laatste: de liedjeswedstrijd wordt intussen al uitgezonden aan de andere kant van de aardbol: down under en in Azië. 2016 brengt een primeur met zich mee: de organisatie sloot een deal met Logo, een Amerikaanse LGBT-zender. Nu kunnen ook onze Amerikaanse vrienden meegenieten van het gekke Europese circus.

What’s the pressure?

Maar hoe doet België het op vlak van marketing voor ons land? Dit jaar sturen we de 19-jarige Laura Tesoro met ‘What’s the pressure?’. En inderdaad: waar maakt iedereen zich druk om? Eurosong wordt bij ons met een korreltje zout genomen. Als één land achter onze inzending staan zijn we al tevreden. Wat ons niet tegenhoudt volledig mee te gaan in de hype. Er wordt al snel over ons klein landje heen gekeken en daar spelen we dit jaar mooi op in met de outfit van Laura waarop ‘Petit Belge’ staat te lezen. Haar outfit werd ontworpen door O’ren, bekend van de ‘Belgique Belchique’-sweaters.

eurosong

Elke keer proberen de landen zich zo boeiend mogelijk voor te stellen. Hoewel ze de indruk geven dat iedereen welkom is, zullen ze waarschijnlijk toch hun 12 points naar de buurlanden laten gaan. We doen met België op Eurosong ons best, maar dat is waarschijnlijk niet dé manier om toeristen naar ons land te lokken. Op 12 mei staat Laura Tesoro in de halve finale en hopelijk op 14 mei in de grote finale.

Ga jij kijken? Of laat je de hype aan je passeren?


Deze blog werd geschreven door Anke Babeliowsky, Janne Jooris, Laura Desaranno, Liesa Schoukens, Maxine Heylands en Zoë Labath.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *