Alles over Walkie Talkie (PR bureau – interview)


Alles over Walkie Talkie (PR bureau – interview)

Gent staat de komende dagen volledig in het teken van de Floraliën. Dat is een supertof concept waar het PR-bureau Walkie Talkie ook zijn deel in heeft. Maar hoe gaat Walkie Talkie precies te werk en wat zijn z’n hoofdactiviteiten? Wij gingen eens op bezoek bij het bureau en stelden de medewerkers allerlei vragen. 

DSC_0064

Wat voor een organisatie is Walkie Talkie?

Walkie Talkie is een PR bureau. Wij zorgen ervoor dat de merken, die klant zijn van ons, op de juiste magazines, blogs, Instagram accounts ed. verschijnen.

Kort en simpel omschreven zijn we dus de link tussen merken, journalisten en bloggers.

Met welke activiteiten is Walkie Talkie bezig?

We hebben verschillende uiteenlopende klanten. We kijken naar elke klant afzonderlijk en vragen ons af: ‘Wat is het product en wat kunnen we daar precies voor doen?’

We sturen dan persberichten naar bloggers en journalisten, we verzorgen de sociale media, organiseren events, …

We doen ook aan seeding. Dat wil zeggen dat we de juiste producten naar de juiste mensen sturen. We maken ook een onderscheid tussen online- en offlinecommunicatie. Bij offlinecommunicatie houden we ons bezig met alles wat met media te maken heeft.

Bij onlinecommunicatie houden we ons dan weer bezig met alles wat met bloggers te maken heeft. Het wil niet zeggen dat als een klant naar ons komt dat we zowel de online- als offlinecommunicatie zullen verzorgen. Het is afhankelijk van wat de klant specifiek wenst. We zorgen er ook voor dat we niet naar alle journalisten alle persberichten sturen. We gaan bijvoorbeeld naar een foodjournalist geen persbericht over een bepaald schoenenmerk sturen.

Welke speciale activiteiten maken jullie uniek?

Wij doen enkel lifestyle pr en dus geen crisismanagement. Bij ons gaat het er vooral over om de merken te koppelen aan de juiste journalisten en influencers.

Onze oprichters zijn twee van de meest gespecialiseerde personen in blogs in België. Ze hebben al heel veel ervaring. Zij geloofden al van in het begin in bloggers, ook toen ze nog niet zo populair waren. Bloggers werden en worden vaak als plan B gezien. Bij ons ligt dat anders. We proberen daarvan echt onze specialiteit te maken.

Maar journalisten zijn ook onze klanten. Wij moeten ervoor zorgen dat de journalisten relevante informatie en de juiste content van ons krijgen zodat ze daarover kunnen schrijven. Op die manier verschijnen onze klanten dan ook in de juiste magazines.

Wat als een blogger of een journalist op zoek is naar content?

Die komen dan langs omdat ze interesse hebben in een bepaald merk dat bijvoorbeeld te maken heeft met fashion, food of travel. Zij stellen dan hun blog voor met een specifiek plan. Ze willen dan graag iets doen met een bepaald merk en dan gaan wij bekijken wat we voor hen kunnen doen. Hier is het wel belangrijk dat ze een goed onderbouwd plan voor ogen hebben en niet gewoon op zoek zijn naar content. Bloggers met een minder specifiek voorstel, daar gaan we minder voor kunnen doen maar blijven we wel volgen want wie weet kunnen we toch iets voor hen betekenen in de toekomst.

Welke projecten hebben jullie al gerealiseerd en op dewelke zijn jullie het meest trots?

Een project waarop ik trots ben is de samenwerking met Danone. Danone wilde een nieuw product voorstellen: Vitalinea Plus. We wilden dat product laten ontdekken door bloggers. We maakten een selectie van een 44-tal bloggers. Die stuurden we leuke pakketjes met yoghurts en voor elke dag in november een opdracht rond de filosofie van Vitalinea toe. Bijvoorbeeld: vandaag moet je 1 liter water drinken, de volgende dag moest je dan 1 uur tijd voor jezelf maken enzovoort, dit voor 4 weken lang. We hadden ook kaartjes gemaakt met inspirerende quotes. Ook kreeg je per week 2 of 3 accessoires zoals een stappenteller. Elke blogger had dat op zijn eigen manier uitgewerkt, op die manier hadden we dus heel wat verschillende approaches. (#myvitabreak)

Iets helemaal anders is het project met Savencia. Dat bedrijf heeft een kaas gemaakt met Leffe bier. Daarbij deden we enkel de offlinecommunicatie door een persbericht te schrijven. Dat stuurden we dan op naar de juiste journalisten en zij kregen daarbij ook een pakketje met de kaas en het bier. Zo gaan we er dan vanuit dat de journalisten er iets over schrijven.

Werken jullie ook samen met andere bureaus?

Voor bijna alle klanten moeten we met andere partijen samenwerken, zoals bijvoorbeeld event- en communicatiebureaus. Wij worden daarbij dan ingeschakeld voor alle PR-aangelegenheden. Voor elke klant is dat natuurlijk ook anders.

DSC_0073

Hoeveel personen zijn er actief bij Walkie Talkie?

8 in totaal.

Wordt er veel in teamverband gewerkt?

Teamwork is ons motto! We werken altijd met twee samen. Alle collega’s worden ook steeds op de hoogte gehouden van alle projecten die lopen. Wanneer een project op zijn einde loopt proberen we ook steeds om iedereen uit te nodigen op de events, zo kan iedereen van het resultaat meegenieten.

Is er een sterke hiërarchie binnen Walkie Talkie?

We zijn één bureau en werken allemaal samen. Walkie Talkie heeft drie oprichters maar ze hebben het echt niet graag als we ze “baas” noemen. Wij zijn one big happy family en iedereen is hier evenwaardig.

Wat maakt het werken hier zo leuk?

Bij Walkie Talkie hebben we een fantastisch, achtkoppig team. Iedereen heeft zijn eigen karakter en die karakters lopen toch wel sterk uiteen. Toch klikt het supergoed met elkaar en hier mag iedereen zichzelf zijn. Dat creëert de ideale sfeer! Het grootste pluspunt aan ons team is dat iedereen perfect binnen ons bedrijf past.

Wat kan een bureau als Walkie Talkie betekenen voor toekomstige stagiair(e)s?

Als iemand bij ons stage komt lopen dan willen wij hem of haar echt de kans geven om dingen bij te leren. Eenmaal je als stagiair ons team versterkt, geven wij je kansen om te groeien en betrekken we je zoveel mogelijk bij onze projecten. Dat gaat gepaard met heel veel feedback. Wanneer de student na 3 maanden bij ons naar buiten loopt, willen wij dat die echt ervaren heeft hoe het is om te werken bij een PR-bureau. Op dat moment moet je als student voldoende ervaring op je stageplaats gekregen hebben om te beslissen of dat een communicatierichting is waarin je verder wil.

Welke tips kunnen jullie nog mee geven voor de communicatiestudenten?

We kunnen niet genoeg benadrukken hoe belangrijk schrijven is. Als je afstudeert moet je capabel zijn om een deftige, foutloze tekst op te stellen. Helaas loopt het daar vaak fout bij veel studenten.

Het kiezen van de juiste stageplaats is cruciaal. Als je op een stage niet genoeg kansen krijgt om voldoende werk te verzetten, ben je na die drie maanden niet klaar voor de arbeidsmarkt. Doe dus goed je research en kies voor een stage waar je echt iets kan bijleren.

Een andere belangrijke tip die we je kunnen meegeven: zorg dat je een eigen project hebt. Dat kan van alles zijn: een eigen blog, vrijwilligerswerk, leiding geven bij een jeugdbeweging… Als je op een sollicitatiegesprek kan aantonen dat je zelf met iets bezig bent, speelt dat zeker in je voordeel!

Walkie Talkie @ Floraliën

Voor het project rond de Floraliën werkten we samen met Lucky Tree en Coffee Clash. De concrete opdracht was: ‘Hoe kunnen we (online) buzz creëren bij het jongere publiek?’. De gemiddelde leeftijd van bezoekers lag altijd rond de 50 jaar.

Voor de vijfendertigste editie wilden we dat beeld veranderen en dat eiste een volledig nieuwe aanpak.

De eerste editie van de Floraliën vond plaats in café Frascati. Dit jaar hebben we daar dan ook een pop-up opgericht. Door de juiste personen aan die pop-up te koppelen en vervolgens eerst influencers met het project kennis te laten maken, hebben we via hen die buzz gecreëerd.

Blogpost en interview door Michelle Desmet, Michele Goethals, Jana Snoeck en Isa van Herreweghe
Beeld: MarYann Defrance

YOU MIGHT ALSO LIKE

william-iven-11247-min
Overleef een stage dankzij de Goesthink-survivalgids
April 15, 2017
Alison
Fashion @Artevelde
April 07, 2017
17453731_10210887538737917_1808019319_o
De cases, wablieft?
March 27, 2017
kari-shea-226153-min
Communicatiemanagement op kot
March 23, 2017
corinne-kutz-211251
FREE WIFI HOTSPOTS IN GENT
March 15, 2017
a1
Het PR-ABC
August 19, 2016
Kijkstage EarlyBirds
Leuke kijkstage: Earlybirds films!
July 22, 2016
Lector in de Kijker
Lector in de kijker: Eric Van de Casteele
May 28, 2016
Marie Laure en Michaël
Artevelde abroad – een blik in het leven van Erasmus studenten, hier én in het buitenland
March 23, 2016

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *