Stageweek! Hannes ervaring bij These Days (reclamebureau)


Stageweek! Hannes ervaring bij These Days (reclamebureau)

Toen ik drie jaar geleden startte met de opleiding communicatiemanagement, was de stage nog een ver-van-mijn-bed-show. Niet dat ik er geen zin in had, maar ik dacht vooral aan al die vakken die ik nog moest tackelen. Nu, bijna drie jaar later, is het toch tijd voor het laatste deel van de opleiding en kan ik vertellen hoe ik mijn eerste weken stage ervaar.

Het voorbereiden op de stage begint al in het tweede jaar, er moet namelijk een stageplaats gekozen worden. Kies ik voor een PR-bureau? De marketingafdeling van een bedrijf? Of misschien wil ik wel op buitenlandse stage?
Persoonlijk koos ik ervoor om stage te doen bij een reclamebureau. Niet omdat ik die wereld al zo goed kende, integendeel eigenlijk. Een reclamebureau leek me een zeer boeiende, toffe en creatieve plaats maar hoe het er daar aan toe ging, dat wist ik eigenlijk nog niet. Wel wist ik dat de functie als Account of Project Manager me wel aansprak. Een account (of project) manager is iemand die fungeert als ‘lijm’ binnen een reclamebureau. Hij is niet alleen het aanspreekpunt van de klant, maar ook van alle afdelingen binnen het reclamebureau. Een accountmanager moet een goede planner zijn, maar hij moet ook overtuigend zijn en de wensen van de klant goed kunnen overbrengen. Een echte communicatiemanager in de meest letterlijke zin van het woord, eigenlijk.

Daarna kwam misschien nog de grootste uitdaging: bij welke organisatie wil ik stage lopen? In de stagedatabase stonden enorm veel interessante stages, maar ik was op zoek naar een wat groter reclamebureau dat erg creatief en jong was. Na een rondje googelen kwam ik op de website van These Days Y&R terecht, een allround agency in Antwerpen. Enkele weken later ging ik op sollicitatiegesprek en kreeg ik gelukkig een positief antwoord: ik mocht er stage lopen!

Hannestage

Woensdag 4 april was het dan zover en startte ik mijn stage als Intern Project Manager bij These Days Y&R.

Dat ik zenuwachtig was, was nog een understatement. Maar ik werd erg goed opgevangen bij These Days, op de eerste dag kreeg ik een uitgebreide rondleiding en introductie en daarna werd ik voorgesteld aan ‘mijn’ team dat me heel erg goed ontving.

Mijn eerste weken stage zijn dus goed meegevallen, en ik begin steeds beter te begrijpen hoe een reclamebureau nu precies werkt. Welke stappen worden gevolgd? Wie doet wat (en vooral: wie is wie)? Hoe verlopen de projecten van begin tot eind?

Ik krijg behoorlijk wat verantwoordelijkheid, en daar ben ik blij om, maar het is soms ook wel wat beangstigend. Zo durfde ik in het begin bijvoorbeeld bijna geen mailtjes versturen, maar dat is al snel veranderd. Ik mag rechtstreeks communiceren met de klant, advertenties opleveren naar mediabedrijven, leveranciers contacteren en bestellingen plaatsen en ik fungeerde vorige week zelfs even als castingbureau.

Moet ik dan nooit eens een vervelend of administratief werkje doen? Natuurlijk wel. Zo ben ik deze week een aantal uren bezig geweest met het opmaken van een (nogal saaie) database. Niet de meest leuke opdracht, maar aangezien de taken heel afwisselend zijn vind ik dat natuurlijk geen probleem.

Daarnaast is These Days Y&R ook gewoon een heel tof bedrijf. De locatie en de gebouwen zijn heel mooi, mijn collega’s jong (van geest) en erg vriendelijk en de Albert Heijn om de hoek. Oh, Nestor de officedog heeft mijn hart gestolen.

13035495_10208764611055677_957746399_o

Wie op zoek gaat naar zijn stage zou ik de tip geven om eerst vooral na te denken over welke functie je wil innemen/uitproberen en in welk soort bedrijf. Ga pas daarna op zoek naar een specifieke organisatie, en probeer niet te snel tevreden te zijn. In mijn stagezoektocht kwam ik erachter dat een stage vinden echt niet zo moeilijk is, heel veel bedrijven zijn op zoek naar stagiairs. Ga dus niet voor de makkelijkste optie, maar voor die waar je het meest zal bijleren.

Blogpost door Hanne T’Kindt

YOU MIGHT ALSO LIKE

Erasmus: wie, wat, waar, wanneer?
November 24, 2018
Leuke kijkstage: Earlybirds films!
July 22, 2016
Lynseys droomstage in … Canada!
May 20, 2016
Stageweek deel 3! Een boeiende stage? Maak er net zoals Lieve je job van!
April 22, 2016
Poëzie en reclame: een mix die werkt
March 21, 2016
The Bible of Barbecue: meer dan gewoon een kookboek
December 18, 2015
Aandachtig genoeg voor de ŠKODA Fabia attention test?
November 30, 2015
Lara gaat voor open data!
November 15, 2015
Gunther ontpopt zich tot creatieve duizendpoot bij TBWA
November 11, 2015

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *