Poëzie en reclame: een mix die werkt


Poëzie en reclame: een mix die werkt

Op zoek naar een creatief concept?
Laat je inspireren door poëzie!

Gisteren was het 20 maart en dat betekent…dat de lente in het land is!

Vogeltjes fluiten terwijl jij ’s ochtends nog eens in je ogen wrijft. Gele paasbloemen en roze bloesems schieten uit hun bloemknoppen. De zon komt voorzichtig tevoorschijn vanachter een dik, breed wolkendek…

Klinkt dit alles jou ook zo poëtisch in de oren? Dan ben je waarschijnlijk niet alleen. Zo zorgt de lente bij heel wat creative minds voor inspiratie.

kevin de wilde

Kevin De Wilde is daar één van. Hij is een tweedejaarsstudent Communicatiemanagement en bracht al twee dichtbundels uit. Een deel van de opbrengst gaat naar Kom Op Tegen Kanker. Zijn gedichten zijn geschreven in het Nederlands, Engels, Frans en Duits en gaan over het alledaagse leven. Dat poëzie de kracht heeft om met een minimum aan woorden gevoelens op te wekken, wakkert zijn passie voor gedichten alleen maar aan. Zijn debuut Alsof het ooit anders was’ en de opvolger Decadent verlangen bevatten allemaal verzen over zaken die hem opvallen of feiten waar hij zich vragen bij stelt. Neem eens een kijkje op zijn website. Ben jij toevallig ook een student(e) Communicatiemanagement op de Arteveldehogeschool met een specifieke passie? Laat dan van je horen via onze Twitter of Facebook-pagina.

Een mix van poëzie en reclame

Soms laten marketeers en communicatiemanagers ook hun innerlijke poëet los en daar bestaan verschillende leuke reclamecampagnes van! Wat dacht je van onderstaande pareltjes?

Coca Cola is een meester in reclamecampagnes die gebaseerd zijn op storytelling. Om niet teveel in herhaling te vallen, is het bedrijf continu op zoek naar nieuwe manieren om haar merkverhaal aan consumenten te vertellen. Dit filmpje is trouwens het bewijs dat poëzie in het Frans ook de moeite waard kan zijn!

Wat gebeurt er als Apple de beroemde monoloog uit Dead Poet’s Society van wijlen Robin Williams gebruikt in haar iPad Air campagne? Dan krijg je een iPad-commercial die zowel ontroerend als memorabel is.

Ben jij ooit al stil geworden bij het zien van een reclamespotje voor alcohol? Wij ook niet. Tot we de campagnefilmpjes van wiskeymerk Johnnie Walker ontdekten. In de wondere, Schotse wildernis schenkt Johnnie Walker ons een blik op de unieke band tussen twee broers. Dit recente filmpje bewijst dat poëzie zeker niet saai hoeft te zijn!

Als er één ding is dat we jullie met deze blogpost zeker willen meegeven is dat een goede storytelling in reclamecampagnes essentieel is om mensen te overtuigen van jouw merkverhaal. Waarom eens geen poëzie gebruiken om creatief uit de hoek te komen?

Ken jij nog leuke reclamecampagnes waar de makers een mix van poëzie en storytelling in gebruiken?
Laat het ons dan zeker weten!

Co-auteurs:  Molly Waeytens, Eline Timperman, Xhenita Muslija & Femke de Meester

YOU MIGHT ALSO LIKE

william-iven-11247-min
Overleef een stage dankzij de Goesthink-survivalgids
April 15, 2017
Alison
Fashion @Artevelde
April 07, 2017
17453731_10210887538737917_1808019319_o
De cases, wablieft?
March 27, 2017
kari-shea-226153-min
Communicatiemanagement op kot
March 23, 2017
corinne-kutz-211251
FREE WIFI HOTSPOTS IN GENT
March 15, 2017
KAFFEE DE PLANCK
Hotspots rond Kantienberg
March 06, 2017
alisa-anton-70365-min
OEPS, weer te laat?!
March 03, 2017
GLENN DIERICKX
Blogger of the Month: Glenn Dierickx
February 24, 2017
identyfying_skills_needs_360x240
7 skills waarmee je als communicatiemanager kunt uitpakken
November 03, 2016

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *