Wat Sophia Amoruso, auteur van #Girlboss, ons over community’s leert


Wat Sophia Amoruso, auteur van #Girlboss, ons over community’s leertSophia Amoruso

Ken jij het boek #Girlboss al? Een flink gehyped boek dat in 2014 zelfs de Goodreads Choice-prijs won. Het is geschreven door Sophia Amoruso, CEO en founder van de gigantische Amerikaanse webshop Nasty Gal. In #Girlboss, in feite een inspirerende en motiverende autobiografie, stimuleert Amoruso jonge vrouwen om te ondernemen en zelf een #Girlboss te worden.

Het begon allemaal … met eBay

Hoe Sophia Amoruso er in slaagde om zo’n #Girlboss te worden? Op een heel unieke manier! Op haar zeventiende besloot ze, na de scheiding van haar ouders, het huis uit te gaan. Ze had geen diploma, deed allerlei saaie jobs en stal zelfs om aan eten of kleding te geraken.

Op een dag besloot Sophia om een van die gestolen tweedehands kledingstukken te verkopen via eBay. Het begon met één stuk, later werden het er honderden. Haar eBaypagina groeide en groeide, tot ze de – nu gigantische – webshop Nasty Gal oprichtte. Op haar 29ste, zonder ooit één cent te lenen, is ze founder, CEO en Creative Director van Nasty Gal – een online retailer die meer dan $100 miljoen dollar waard is.

Girlboss

De kracht van community’s

Hoe ze daarin slaagde? Door in te spelen op een community en een gemeenschapsgevoel te creëren. Voorafgaand aan de eBaypagina maakte Sophia een MySpacepagina aan. Daarop verzamelde ze heel veel vrienden, met wie ze allerlei leuke en alternatieve liedjes deelde. Ze communiceerde met iedereen en had op die manier al een trouwe fanbase nog voor ze aan verkopen toekwam.

Eens ze op eBay begon te verkopen, waren twee dingen voor haar heel belangrijk: dat haar alternatieve stijl in élk kledingstuk naar voren kwam en dat elke klant 100% tevreden was. Dat eerste is een goed voorbeeld van consistentie: vasthouden aan je imago en stijl zorgt voor een sterk merk.

Dat tweede is het perfecte voorbeeld van hoe je een community met brand ambassadors kan creëren. Sophia bedankte haar klanten voor hun aankopen, vroeg ze om feedback, ging met hun in dialoog en verzorgde élke bestelling tot in de puntjes. De tevredenheid van de klanten was voor haar prioriteit en daardoor kreeg Sophia al snel een boel trouwe fans.

Diezelfde fans deelden de Nasty Gal boodschap en zorgden voor nog meer liefhebbers van het merk. Op die manier groeide de ‘vriendengroep’ van Nasty Gal enorm snel. Doordat het merk altijd consistent blijft in zijn kledingkeuze, en daarbij trouwens ook alternatiever is dan de meeste modemerken, vinden de vaste fans altijd hun ding bij Nasty Gal.

Het boek #Girlboss is een aanrader voor wie graag een humoristisch geschreven autobiografie van een sterke, ondernemende vrouw leest. Maar ook voor wie wil weten hoe krachtig een community kan zijn, loont het zeker de moeite. Sophia Amoruso kan je er veel over leren!

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *