Vrouwendag? Niet in mijn pretpark!


Niet in mijn pretpark

Ja hoor, het is weer zover: elk jaar draait 8 maart volledig om … vrouwen. Internationale Vrouwendag wordt elk jaar gevierd in het teken van strijdbaarheid en uit gevoel van solidariteit voor vrouwen overal in de wereld. Het is ontstaan doordat vrouwen opkwamen voor hun rechten. Om in het de woorden van Queen B te zeggen ‘Who run the world? GIRLS!’.

Niet in mijn pretpark

“feminisme is terug van nooit helemaal weggeweest”

Feminisme is de voorbije jaren weer helemaal ‘in’. Steeds vaker komen genderkwesties in de media aan bod. Niet enkel wordt er gestreefd naar gelijkheid tussen man en vrouw, maar ook onderwerpen zoals seksuele identiteit en geaardheid, sociale klasse en religie zijn van belang.

NIMP

NIMP staat voor Niet In Mijn Pretpark en is een breed discussie-, kennis- en uitwisselingsplatform dat volledig om feminisime en vrouwen draait. Het is een website met een bijhorende drukbezochte Facebookpagina.

Het ontstaan

In 2012 werd er in het ICC in Gent een evenement voor vrouwen georganiseerd, genaamd Pretpark voor vrouwen. Het evenement was echter een georganiseerd cliché. Beauty, koken, verzorging en de Romeo’s moesten ons vrouwen kunnen entertainen. Want dat zijn toch de dingen waar elke vrouw zich graag mee bezig houdt? Daar dachten de oprichters van NIMP, waaronder Ingrid Verbanck, toch anders over! Zij beschouwden dit ‘Vrouwenpretpark’ als een opeenstapeling van de weer typische clichés waar vrouwen maar al te vaak mee worden geconfronteerd. Het gaf hen het gevoel dat er meteen weer een stempel op ‘de vrouw’ geplakt werd, namelijk die van het cliché dat vrouwen mode en cosmetica als enige interessegebieden hebben.

Zij besloten een Facebookgroep op te richten om te tonen dat vrouwen zich niet enkel bezig houden met cosmetica en het huishouden. Wij leven al lang niet meer in de jaren ’50 toch? De moderne vrouw heeft nu een variantie van uiteenlopende interesses, smaken en hobby’s. Onze wereld draait nu eenmaal niet enkel om de stereotypische interesses die ons worden toegewezen door de maatschappij.

Een succesverhaal

Wat begon als een spontane oprichting van een Facebookgroep als reactie op het zogenaamde ‘pretpark voor vrouwen’ groeide uit tot een groot succes met maar liefst 2 000 leden. De volgende stap was een eigen website creëren dat zou dienen als een groots discussieplatform. Onderwerpen zoals feminisme, seksualiteit, gender en verschillende sociale kwesties komen er aan bod. Zeker een kijkje waard, dus!

Inspiratie

De Facebookpagina van Niet in mijn pretpark is inspirerend en motiverend. Doet deze tekst, die er bijvoorbeeld werd gedeeld, bij jou geen belletje rinkelen? Je zal het waarschijnlijk wel eens gehoord hebben in het nummer Flawless van Beyonce, maar het is een eigenlijk passage uit een essay van Chimamanda Ngozi AdichieWe Should All Be Feminists. Als jij hierdoor wordt bewogen, is NIMP zeker wat voor jou!

“We teach girls to shrink themselves, to make themselves smaller. We say to girls, you can have ambition, but not too much. You should aim to be successful, but not too successful. Otherwise, you would threaten the man. Because I am female, I am expected to aspire to marriage. I am expected to make my life choices always keeping in mind that marriage is the most important. Now marriage can be a source of joy and love and mutual support but why do we teach girls to aspire to marriage and we don’t teach boys the same? We raise girls to see each other as competitors not for jobs or accomplishments, which I think can be a good thing, but for the attention of men. We teach girls that they cannot be sexual beings in the way that boys are.”

Blog geschreven door Xhenita Muslija en Emma Verhelst. 

YOU MIGHT ALSO LIKE

Social media
Social media vernieuwen constant: een update
January 20, 2016

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *