Vrouwenweek bij Goesthink!


Acht maart staat zoals elk jaar in het teken van vrouwendag. Het is sinds de eerste editie ervan een dag waarop we stilstaan bij de extra uitdagingen waarmee vrouwen nog elke dag worstelen.

Ook bij Goesthink gaan we deze week dieper in op het thema, met een reeks van drie blogposts over vrouwen in de communicatiewereld. We beginnen deze reeks met een interview met Elke De Mayer, oud-studente communicatiemanagement en oprichtster van het pr- en communciatiebureau Wavemakers. Ze geeft ons wat meer uitleg over haar ervaringen.

Elke

“Kan je me kort uitleggen wat Wakemavers juist doet?”
Wavemakers is een pr- en communicatiebureau gespecialiseerd in persrelaties, copywriting en mediatraining. Ik heb het drie jaar geleden opgericht. Momenteel werk ik samen met Amélie, een Franstalige collega die op zelfstandige basis werkt en meer B2B ervaring heeft als aanvulling op mijn B2C ervaring. Doordat ik Nederlandstalig
ben en Amélie Franstalig, zijn we heel complementair waardoor we grotere projecten kunnen aanpakken.

“Steeds meer vrouwen krijgen sterke posities in de communicatiewereld, merk jij dat ook?” Persoonlijk merk ik dat niet direct, nee. Sowieso zijn er altijd al veel vrouwen in de communicatiewereld geweest. In de lifestyle sector is het zelfs zo dat er meer vrouwen aanwezig zijn.

“Merk je belemmeringen als vrouw in de communicatiewereld?”
Ja, dat is inderdaad al een paar keer voorgevallen. Vooral toen ik net begon als zelfstandige had ik het gevoel dat ik me toch nét iets meer moest bewijzen. Als je met nieuwe klanten een meeting hebt en het zijn bijvoorbeeld allemaal mannen, dan merk je wel dat er soms een ‘onderons-gevoel’ hangt. Dat verdwijnt dan wel snel als ze merken welk vlees ze in de kuip hebben.

“Welk deel van Communicatiemanagement had voor jou het meeste nut in het werkveld?”
De opleiding was vooral een goeie theoretische basis. Ik haalde het meest uit mijn stageperiode, wat toch ook een groot opleidingsonderdeel is. Vooral de praktische kant had later nut, maar het belang van de talen valt ook niet te onderschatten.

“Waarom moeten scholieren voor een richting zoals communicatiemanagement kiezen?”
“Het is een heel ruime richting waar je veel kanten mee uitkan.”

“Heb je nog tips voor de upcoming communicatiemanagers en PR-specialisten van Artevelde?”
“Het is belangrijk dat je zo snel mogelijk begint te netwerken. Zowel online op social media als offline moet je relaties opbouwen.”

En of dat netwerk belangrijk is! In Nederland bestaan er ondertussen al verschillende netwerkinitiatieven die zich specifiek op vrouwen richten.
Denk maar Vrouwen In Marketing En Communicatie, een online community voor vrouwelijke marketeers en communicatiemanagers, met als doel om elkaar te steunen en sterker te maken op de werkvloer. Of Krachtcentrale, een website door en voor vrouwen in de live communicatie.

Tijd voor een Belgisch equivalent? Het platform Straffe Madammen is alleszins een mooi voorbeeld van een netwerk voor en door vrouwen, los van hun professionele achtergrond.

Deze week volgen nog twee blogposts in het thema van vrouwendag, hou Goesthink dus zeker in de gaten!
Interview door Laura De Smedt en blog geschreven door Eline Timperman. 

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *